nuffnang

Rabu, 18 Julai 2012

Erti Syukur



Erti syukur terletak pada kekerapan kita mengucap syukur. ALLAH suka pada sesiapa saja yang rajin bersyukur.

Apabila kita rajin bersyukur, kesannya hidup kita akan jadi lebih tenang. Ketenangan itu adalah petanda bahawa rahmat ALLAH mengalir sebagai tanda ALLAH kasihkan kita.

Syukur jadi lebih bermakna apabila kita mengucapnya sepenuh hati hingga rasa kesyukuran itu meresap jauh ke dalam kalbu. Syukur sepenuh hati akan menjadikan kita lupa pada seribu satu permasalahan kehidupan, membuat kita optimis memperbaguskan kehidupan.

Semenjak aku berada di dunia yang berpisah dengan ibu bapaku, banyak pengalaman yang aku dapat untuk meningkatkan lagi kesyukuranku kepada ALLAH, yang paling memberi kesan kepada hatiku dan menyebabkan aku terdiam untuk seketika ialah cara kehidupanku yang agak jahil di sisi ALLAH, namun hidayah telah memberikanNya kepadaku.

ALLAH telah memberikanku hidayah melalui rakan seperjuanganku, ku perhatikan, ku lihat, cara kehidupan rakan-rakan seperjuangan ku menyebabkan hatiku terdetik untuk mencontohi dan mengikuti sifat-sifat baik mereka. Semenjak kejadian itu, banyak aku pelajari melalui apa yang aku perhatikan tingkah laku rakan-rakan ku, yang baik  aku ambil, yang buruk aku buang jauh-jauh.

Aku bersyukur kepada ALLAH, kerana hidayah yang diberikan kepadaku terlalu bermakna bagi ku untuk aku mengubah diriku. Aku harap setianya dia disisiku, menyapa keinsafan dalam diri, membawa kembali kepada fitrahku, sebagai seorang hamba, mulai membimbingku kejalan yang lurus, mengetuk pintu hatiku untuk terus patuh, pada pencipta yang satu.

"ALHAMDULILLAH"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Subhanallah